Oude Hollandse meesters
Johan George Gerstenauer Zimmerman
Amsterdam 1858-1931 Olie op Doek.
gesigneerd r.o.
Ander werk van deze schilder is o.a te vinden in Museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam.
Mijn beleving en bevindingen van het schilderij.
De schildering heeft een prachtige toets en een mooie opbouw in schilderlagen en ophogingen om licht en donker partijen te creëren.
Een techniek van een geoefend schilder.
Om een natuurgetrouw portret weer te geven zonder de realiteit van de persoon te verliezen heeft de schilder voor de huidpartijen vermoedelijk gebruik gemaakt van een combinatie van pigmenten, het zogeheten proplasmus. waarbij het pigment loodwit en rauwe sienna een belangrijke rol gespeeld hebben om transparantie van de huid te creëren.
Er is een chiaroscuro techniek gebruikt (licht -donker effect) om het gezicht goed uit te lichten wat het schilderij heel spannend maakt.
Voor een schilderij wat zo oud is als dit en met de lichte ouderdomsverschijnselen die het heeft is het heel goed gebleven.
Dit zegt iets over de techniek van de schilder en het klimaat van de huiskamer en de zolder!
De vernis laag die enigszins donkerder is geworden omdat het schilderij lange tijd geen licht heeft gezien komt ten goede van het behoud van dit schilderij. Zou je het weer in het licht hangen dan zou het weer lichter kleuren.
Het is zorgvuldig bewaard gebleven door de eigenaar. Dit portret is geschilderd rond 1850-1873, waarschijnlijk gaat het om de burgemeester van Delft, het zou naar mijn idee ook een predikant geweest kunnen zijn uit die tijd.
Dit familie erfstuk is aangekocht omstreeks 1930 wat kortgeleden van grootmoeders zolder tevoorschijn is gekomen.
We zijn op zoek naar een mooi plekje voor dit schilderij.
"Het is werkelijk een prachtig schilderij waar 'mijn' schildershanden van gaan trillen!"
"Met de ouderdom van dit werk, de techniek van de schilder en de wijsheid van de oude man in pacht zou ik uren naar dit schilderij kunnen kijken."
Onderwerp: Boerenlandschap, vrouw en kindje wandelen langs de oever.
Techniek; olieverf op paneel.
Formaat:
Stroming: Haagse School.
Mijn beleving en bevindingen
Wandelend over de rommelmarkt viel mijn oog op dit schilderijtje vooral om de verfijning van het handschrift van deze schilder. Bij nadere bestudering bleek het schilderij rechtsonder gesigneerd met JH Doeleman, (1948-1913). Johan Hendrik Doeleman, een schilder uit de Haagse school.
De afbeelding is het oude landschap zo als het vroeger geweest zou moeten zijn, de dagelijkse gang van een vrouw met een kindje die langs de oever lopen, richting het dorp of terug naar de boerderij, misschien naar huis ?
Waar zou het geschilderd zijn? Arnhem of Voorburg?
Mijn hart raakte in beroering door de techniek en de manier van schilderen, de gelaagdheid van de verf, het kleurgebruik van het gras, de wit transparante weerkaatsing van het water in de sloot, de miniscuul geschilderde bladeren aan de bomen en de grauw grijze lichtblauwe wolkenpartij. Dit was niet zomaar een schilderijtje, dit is een echte onvervalste oude meester.
Mijn schilders oog liet mij niet in de steek en dat allemaal te vinden op een rommelmarkt.
Een techniek van een geoefend schilder.
Om een natuurgetrouw portret weer te geven zonder de realiteit van de persoon te verliezen heeft de schilder voor de huidpartijen vermoedelijk gebruik gemaakt van een combinatie van pigmenten, het zogeheten proplasmus. waarbij het pigment loodwit en rauwe sienna een belangrijke rol gespeeld hebben om transparantie van de huid te creëren.
Er is een chiaroscuro techniek gebruikt (licht -donker effect) om het gezicht goed uit te lichten wat het schilderij heel spannend maakt.
Voor een schilderij wat zo oud is als dit en met de lichte ouderdomsverschijnselen die het heeft is het heel goed gebleven.
Dit zegt iets over de techniek van de schilder en het klimaat van de huiskamer en de zolder!
De vernis laag die enigszins donkerder is geworden omdat het schilderij lange tijd geen licht heeft gezien komt ten goede van het behoud van dit schilderij. Zou je het weer in het licht hangen dan zou het weer lichter kleuren.
Het is zorgvuldig bewaard gebleven door de eigenaar. Dit portret is geschilderd rond 1850-1873, waarschijnlijk gaat het om de burgemeester van Delft, het zou naar mijn idee ook een predikant geweest kunnen zijn uit die tijd.
Dit familie erfstuk is aangekocht omstreeks 1930 wat kortgeleden van grootmoeders zolder tevoorschijn is gekomen.
We zijn op zoek naar een mooi plekje voor dit schilderij.
"Het is werkelijk een prachtig schilderij waar 'mijn' schildershanden van gaan trillen!"
"Met de ouderdom van dit werk, de techniek van de schilder en de wijsheid van de oude man in pacht zou ik uren naar dit schilderij kunnen kijken."
Johan Hendrik Doeleman
Schilder: Johan Hendrik Doeleman (1848-1913)Onderwerp: Boerenlandschap, vrouw en kindje wandelen langs de oever.
Techniek; olieverf op paneel.
Formaat:
Stroming: Haagse School.
Mijn beleving en bevindingen
Wandelend over de rommelmarkt viel mijn oog op dit schilderijtje vooral om de verfijning van het handschrift van deze schilder. Bij nadere bestudering bleek het schilderij rechtsonder gesigneerd met JH Doeleman, (1948-1913). Johan Hendrik Doeleman, een schilder uit de Haagse school.
De afbeelding is het oude landschap zo als het vroeger geweest zou moeten zijn, de dagelijkse gang van een vrouw met een kindje die langs de oever lopen, richting het dorp of terug naar de boerderij, misschien naar huis ?
Waar zou het geschilderd zijn? Arnhem of Voorburg?
Mijn hart raakte in beroering door de techniek en de manier van schilderen, de gelaagdheid van de verf, het kleurgebruik van het gras, de wit transparante weerkaatsing van het water in de sloot, de miniscuul geschilderde bladeren aan de bomen en de grauw grijze lichtblauwe wolkenpartij. Dit was niet zomaar een schilderijtje, dit is een echte onvervalste oude meester.
Mijn schilders oog liet mij niet in de steek en dat allemaal te vinden op een rommelmarkt.